Sıkça Sorulan Tüketici Soruları
MENU

Sıkça Sorulan Tüketici Soruları

Müşteri Bilgileri
  • Müşteri, Tesisat veya Sözleşme Hesap Numaranızı elektrik faturanız üzerinden görebilir, bilmiyorsanız 4444372 no'lu Çağrı Merkezimizden destek alabilirsiniz.

Online İşlemler
  • Geriye dönük tüketim bilgilerimle ilgili ekstre alabilir miyim?

    Online Hizmetler Merkezimizdeki  Raporlarım  menüsünden, geçmiş 12 aya ait tüm tüketim ve sayaç okuma bilgileriniz ile ilgili raporlara ulaşabilirsiniz.

    Online üyeliğiniz yoksa; Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu Elektrik Piyasası Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği 32. Madde doğrultusunda, talebiniz halinde her takvim yılı içerisinde bir defaya mahsus, geçmiş on iki aya yönelik elektrik enerjisi tüketimini ayrıntılı şekilde gösteren belgeyi size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize ücretsiz olarak başvurabilirsiniz.

    Müşteri Hizmetleri Merkezlerine bizzat gitmeden işlemlerimi yapabilir miyim?

    Online Hizmetler Merkezimizden, Müşteri Hizmetleri Merkezlerimize gitmenize gerek kalmadan bir çok işlem gerçekleştirebilirsiniz.

    Üye olduktan sonra kredi kartı ile hızlı fatura ödeme, tarife değişikliği, tüketim görüntüleme, fatura ve borç sorgulama, bilgi güncelleme, genel bilgilendirme ile ilgili işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.

    Üyelik için bilgilerinizi güncellemeniz gerektiğinde 444 4 372 numaralı Çağrı Merkezimizden destek alabilir veya İtiraz ve Şikayet Başvurusu formundan tarafımıza güncel cep telefon numaranızı ve müşteri numaranızı göndererek üyelik talebinde bulunabilirsiniz.

     

    Sözleşme başvurusu için ödemem gereken bedeller nelerdir?

    Tüm sözleşme başvuruları için güvence bedeli, açma-kesme bedeli, perakende satış sözleşmesi bedeli ve damga vergisi alınmaktadır.

    Yeni bağlantı sözleşme başvurularında bu bedellere ek olarak dağıtım bağlantı bedeli de alınmaktadır.

     

    Güvence bedelini teminat mektubu olarak verebilir miyim?

    Mesken abone grubu dışında kalan müşteriler, güvence bedeli olarak nakit yerine bankalardan alacakları süresiz kati (kesin) teminat mektubu verebilmektedir.

     

    Sözleşme sonlandırma (tahliye) işlemini nasıl yapabilirim?

    Size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimizde sözleşme sonlandırma başvurusunda bulunabilirsiniz.

     

    Sözleşme sonlandırma (tahliye) için gerekli belgeler nelerdir?

    Müşteri numarası ile birlikte, sözleşme sahibinin kimlik belgesi ile bizzat ya da varsa vekilinin vekâleti ve kimlik belgesi ile başvuruda bulunabilirsiniz.

     

    Kimlik ve iletişim bilgilerimi güncellemek istiyorum. Ne yapabilirim?

    Online Hizmetler Merkezimize üyelik girişi yaptıktan sonra, sol menüde yer alan Hesabım adımından veya size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize başvuruda bulunarak bilgilerinizi güncelleyebilirsiniz.

     

    Tesisat / fatura adresimi nasıl güncelleyebilirim?

    Size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize başvuruda bulunarak bilgilerinizi güncelleyebilirsiniz.

    Online hizmetler merkezine bireysel/kurumsal üyelik nasıl gerçekleştirilebilir

    1. OHM Yeni Üyelik adımlarını takip ederek, bilgileriniz güncel ise bireysel üyeliğinizi hızlıca gerçekleştirebilirsiniz. Bilgileriniz günce değil ise üyelik formunu gönderip, yeni üyelik başvurusunda bulunabilirsiniz.
    1. Çağrı Merkezimiz üzerinden bireysel ve kurumsal üyeliklerinizi gerçekleştirebilirsiniz.
    1. Satış temsilcileriniz ile direkt irtibata geçerek veya üyelik formunu doldurarak kurumsal (ETS) üyeliğinizi hızlıca gerçekleştirebilirsiniz.
    1. Müşteri Hizmetleri Merkezlerimize başvurarak üyeliğinizi aktifleştirebilirsiniz.

    NOT: Bireysel üyeliğinizi gerçekleştirebilmeniz için sistemimizde bulunan TCKN ve cep telefon numaranızın güncel olması ve tesisatın başvuran kişi adına olması gerekmektedir.

Fatura ve Ödeme
  • Faturam gelmiyor, neden olabilir? Ne yapabilirim?

    Sayacınız okuyucunun ulaşamadığı bir yerde olabilir. Öncelikle sayacınızı okunabilecek bir yere aldırmalısınız.

    Sayacınız arızalı olabilir. Sayacın değiştirilip incelenmesi için Sayaç Servisine başvurabilirsiniz.

    Size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize başvurarak veya 444 4 372 numaralı Çağrı Merkezimizi arayarak; sayacınızdaki son tüketim değerlerini bildirmek suretiyle faturanızı oluşturabilir veya sayaç okuma talebinde bulunabilirsiniz.

    Faturamı kaybettim, nasıl ödeme yapabilirim?

    Online Hizmetler Merkezimize üye olarak faturanızı kaybetseniz bile ödemenizi yapabilirsiniz. Üyeliğiniz henüz yoksa, sözleşme hesap numaranız ile Ödeme Kanallarımızdan ve anlaşmalı tüm kurumlardan ödeme yapabilirsiniz.

    Sözleşme hesap numaranızı bilmiyorsanız 444 4 372 numaralı Çağrı Merkezimizi arayarak öğrenebilirsiniz.

    Kayıp – Kaçak Bedelini ödemek istemiyorum ve bu güne kadar ödediğim bedellerin tarafıma iadesini istiyorum?

    Kayıp - kaçak bedeli EPDK tarafından 4628 sayılı kanun gereğince uygulanmaktadır. Ödenen bedelin iadesi ile ilgili EPDK tarafından resmi bir bildirimde bulunulmamıştır.

    Otomatik ödeme talimatı olan faturamı, son ödeme tarihinde farklı bir ödeme kanalıyla ödersem otomatik ödeme ile de mükerrer olarak ödenir mi?

    Evet, mükerrer olarak ödeme gerçekleşir.

    Talep etmeniz halinde mükerrer ödenen tutar tarafınıza iade edilir. İade talep edilmemesi halinde, takip eden fatura/faturalardan düşülür.

    Faturamdaki ceza adı altında alınmış bedel nedir? Neden ödüyorum?

    Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği’nin 13-14-15. maddelerine istinaden ceza işlemi yapılmakta ve faturaya yansıtılmaktadır.

    Kaçak kullanım tespit edilmişse, cezalı tarife üzerinden faturalama yapılmaktadır. Kaçak elektrik enerjisi kullandığı tespit edilen tüketicinin hesaplanan kaçak tüketimi, dahil olduğu abone grubuna kaçak elektrik enerjisi kullandığı tespit edilen tarihte uygulanmakta olan tek terimli aktif enerji bedelinin 1,5 (bir buçuk) katı ile çarpılarak kaçak tahakkuk bedeli hesaplanır ve bu bedel fatura edilir. (Güç ve reaktif enerji bedeli alınmaz)

    Yapılan kaçak tahakkuku ve (B)-(1)-(a) maddesi son paragrafı çerçevesinde, kaçak tüketime ek olarak yapılan hesaplamalar dönemi içinde kalan, varsa daha önce yapılmış tahakkuk miktarları tenzil edilir.

    Müşterilerin tekrarlanan kaçak elektrik enerjisi kullandığının tespiti durumunda, kaçak elektrik enerjisi kullanımının tespit edildiği tarihte yürürlükte olan tek terimli aktif enerji tarife bedelinin 2 (iki) katı göz önüne alınarak hesaplama yapılır.

    Müşteri olmayanların kaçak elektrik enerjisi kullanımlarındaki hesaplamalar, hangi abone grubu kapsamında değerlendirilebilecek ise o gruba ait tarife üzerinden yapılır.

    Gelen faturanın tarih aralığı benden önceki kişinin burada bulunduğu dönemi de kapsıyor. Bu konuda ne yapabilirim?

    Önceki ve yeni kullanıcıya ait bilgileri gösterir belgeler ile size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize başvurmanız gerekmektedir.

    Başvuru esnasında yanınızda;

    Mesken için;

    - Kira kontratı veya Tapu

    - Bina yönetiminden kullanıcıların bulunduğu tarihi belirten kaşeli, imzalı yazı

    - Kimlik fotokopisi

    - Varsa, önceki kullanıcının kimlik bilgileri

    Ticarethane için;

    - Mesken için gerekli belgelere ek olarak vergi levhası

    belgelerinin bulundurulması gerekmektedir.

    Bankaya otomatik ödeme talimatı vermek istediğimde, “Bu sözleşme hesap numarası başka bankadan talimatlıdır” uyarısı alınmaktadır. Ne yapmam gerekir?

    Size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize giderek sistemde tanımlı talimatın iptali talebinde bulunabilirsiniz.

    Gerekli incelemeden sonra, sistem üzerinden talimatın iptali işlemi gerçekleştirilecektir.

    Borcum olmadığına dair yazıyı nereden alabilirim?

    Size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize başvurabilirsiniz.

    Geçmişe dönük tüketim hesaplamasına (vasati) itiraz etmek istiyorum. Ne yapabilirim?

    Geçmişe dönük tüketim tahakkuk ettirilen dönemde kullanımınız olmadıysa, ilgili Su ve Kanalizasyon İşleri kurumundan, metreküp cinsinden aynı dönemleri kapsayan tüketim ekstresi ile size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize itiraz dilekçesi verebilirsiniz.

    Güvence bedeli olarak yatırdığım bedeli sözleşmemi sonlandırdıktan sonra geri alabilecek miyim?

    Sözleşmenizi sonlandırdıktan sonra borcunuzun olmaması durumunda TUİK tarafından yayınlanan aylık TÜFE değişim oranı dikkate alınarak hesaplanan güvence bedeli tarafınıza iade edilmektedir.

    Faturamı nereden ödeyebilirim? Ödemeler sisteme hemen yansıyor mu?

    Elektrik faturası ödemelerinizi Enerjisa Yetkili Ödeme Noktaları, Enerjisa Online Hizmetler Merkezi, anlaşmalı bankalardan vezne, atm veya otomatik ödemeyle veya PTT şubelerinden gerçekleştirebilirsiniz. Tüm yetkili kanallardan yapılan ödemeler anında sisteme yansımaktadır.

    ÖDEME KANALLARIMIZLA İLGİLİ BİLGİ İÇİN tıklayınız.

    Faturamın hatalı olduğunu düşünüyorum, faturam yüksek / düşük geliyor. Neden olabilir? Ne yapmam gerekiyor?

    Mevsimsel değişimlere göre kullanımınız farklılık gösteriyor veya fatura dönemi birden fazla okuma dönemini kapsıyor olabilir. Ayrıca, sayacınız arıza sebebiyle tükettiğinizden fazla veya eksik kaydediyor da olabilir. Bu durumda sayacınızın incelenmesi için size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize başvurarak sayaç değişimi için dilekçeli müracaatta bulunabilirsiniz.

    Otomatik ödeme talimatı nasıl verebilirim ? Ne zaman aktif olur?

    Otomatik ödeme talimatı kabul eden herhangi bir bankaya sözleşme hesap numaranızı bildirerek başvurabilirsiniz. Talimatınız, bir iş günü sonra aktifleşir. Ancak bankaların sistemlerine göre değişiklik gösterebilmektedir. Talimat verdikten sonra ödenecek ilk faturanızı kontrol etmeniz uygun olacaktır.

    Borcumu ödedim, elektriğim ne zaman açılır?

    Yasal süre 2 iş günüdür. İmar alanı dışında ise 3 iş günü içerisinde açılmaktadır.

    Online hizmetler merkezinden kredi kartı ile ödeme gerçekleştirebiliyor muyum? Kredi kartı ödemesine ek hizmet bedeli alınıyor mu?

    OHM üzerinden kredi kartınız ile, kendi üyeliğinize ait faturalarınızın ödemesini gerçekleştirebilirsiniz. Kredi kartı ile yapacağınız ödemelerde ek hizmet bedeli alınmamaktadır.

    NOT: 1 ay içerisinde yapacağınız tüm ödemelerin toplam tutarı 500TL'yi geçmemelidir. Toplamı 500TL'yi aşan diğer ödemelerinizi anlaşmalı bankalar veya PTT aracılığı ile gerçekleştirebilirsiniz.

    Elektrik tükettiğim halde faturamda borcunuz yoktur geliyor bunun sebebi nedir?

    Elektrik tüketiminiz vergiler dahil 12,71 TL'nin altında kalmış ise fatura oluşmaz. Ancak bu sayaç arıza, okuma arıza veya gerçekleşebilecek herhangi bir arıza kaynaklı da olabilir. 444 4 372 Müşteri hizmetleri merkezimizi arayarak faturanız hakkında detaylı bilgi alabilirsiniz.

    Otomatik ödeme talimatı vermek istiyorum. Bankaya iletmem gereken sözleşme hesap numaramı nereden öğrenebilirim?

    Otomatik ödeme talimatlarında veya banka üzerinden elektrik faturanızı ödemek istediğinizde Sözleşme Hesap Numaranızı belirtmeniz yeterlidir.

    Sözleşme Hesap Numaranızı elektrik faturanız üzerinden görebilir, bilmiyorsanız 444 4 372 no'lu Çağrı Merkezimizden destek alabilirsiniz.

     

Tarife İşlemleri
  • Çift terimli tarife sınıfına tabi sözleşmelerimde yılda kaç defa tarife sınıfı değişikliği ve sözleşme gücü değişikliği yapabilirim?

    Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunun Dağıtım Lisansı Sahibi Tüzel Kişiler ve Görevli Perakende Satış Şirketlerinin Tarife Uygulamalarına ilişkin Usul ve Esasları 10. maddesinin 3. fıkrasına göre bir takvim yılı içinde 3 (üç) defa tarife sınıf değişikliği (tek terim - çift terim geçiş); 11.maddesinin 5. fıkrasına göre ise bir takvim yılı içerisinde en fazla 3 (üç) defa güç değişikliği yapabilirsiniz.

    Tek Zamanlı / Çok Zamanlı tarife nedir? Tarifemi nasıl değiştirebilirim? Hangi tarifeyi tercih etmeliyim?

    Tek Zamanlı Tarife: Elektrik tüketiminizin günün her saatinde aynı birim fiyat üzerinden hesaplandığı tarifedir.

    Çok Zamanlı Tarife: Elektrik tüketiminizin, günün 06:00-17:00 - 17:00-22:00 - 22:00-06:00 zaman aralıklarında, 3 ayrı birim fiyat üzerinden hesaplandığı tarifedir.

    Kullanım alışkanlıklarınıza göre, enerji tüketiminizi birim fiyatların daha ucuz olduğu gündüz ve gece zaman aralıklarına kaydırabiliyorsanız, tek zamanlı tarifeye göre daha avantajlı bir tarifedir.

Serbest Tüketici Başvurusu
  • Serbest tüketici nedir? Kimler serbest tüketici olabilir?

    EPDK düzenlemesine göre, 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Serbest Tüketici Yönetmeliğinin ilgili hükümleri uyarınca, geçmiş 12 aylık elektrik tüketimi 2.400 kWh ve üzerinde olan tüm müşteriler Serbest Tüketici olma hakkını kazanmaktadır.

    Aylık fatura tutarınız KDV dahil ortalama 82 TL ve üzerindeyse siz de Serbest Tüketici olma hakkınızı sahip olarak, serbest tarifeler üzerinden elektrik kullanabilirsiniz.

    Yıllık toplam elektrik tüketiminizin bu limitin üstüne çıkacağını taahhüt ederseniz de serbest tüketici olma hakkına sahip olursunuz.

    Sunmakta olduğunuz serbest tarifeler nelerdir?

    Enerjisa satış danışmanlarımız, sizin elektrik kullanımınıza göre size uygun olacak tarifeler hakkında bilgilendirmede bulunmaktadırlar. Enerjisa’nın avantajlı faaliyetlerinden faydalanmak için 444 4 372 numaralı Çağrı Merkezimizi arayabilir veya Avantajlı Tarifeler adresindeki başvuru formunu doldurarak sizin için uygun olan tarifeler hakkında bilgi alabilirsiniz.

    Serbest Tüketici için sözleşme süresi ne kadardır?
    Serbest tüketici sözleşme süresi 1 yıldan az olmamaktadır. Maksimum sözleşme süresi 5 yıldır.

    Detaylı bilgi için 444 4 372 Çağrı Merkezimiz ile irtibata geçebilirsiniz.

    Evinde elektrik kullanan müşteriler de Serbest Tüketici olabilir mi?
    Geçmiş 12 aydaki tüketimi 2.400 kWh ve üzeri olan müşteriler tarife gözetmeksizin serbest tüketicilik hakkından faydalanabilmektedir.

    Detaylı bilgi için 444 4 372 Çağrı Merkezimiz ile irtibata geçebilirsiniz.

    Avantajlı tarifelerden nasıl yararlanabilirim?

    Serbest Tüketicilik hakkında bilgi almak ve avantajlı tarifelerimizden yararlanmak için 444 4 372 Satış Destek Hattımızı arayabilirsiniz. Sayfanın en altında bulunan "İtiraz ve Şikayet Başvurusu" formumuzdan irtibat bilgilerinizi göndermeniz halinde satış yetkililerimiz de sizinle irtibata geçebilirler.

    Serbest Tüketici başvurusunda bulunmak istiyorum?

    Geçmiş 12 aylık tüketiminiz 2.400 kWH veya aylık ortalama fatura tutarınız 82 TL ve üzerinde ise, bizi 444 4 372 numaralı Satış Destek Hattımızdan arayabilir, veya Online Hizmetler Serbest Tüketici Başvuru Formu üzerinden iletişim bilgilerinizi göndererek satış temsilcilerimiz ile görüşebilirsiniz.

İletişim
  • Evimde hasta bulunuyor. Elektriğin herhangi bir sebeple kesilmemesi için ne yapmalıyım?

    Evdeki hastanın durumu hayati önem teşkil eden cihazların kullanımını gerektiriyor ise; ilgili hastane raporu, Sağlık Bakanlığı’ndan alınan belge ve evinizde/sağlık merkezinizde bulunan cihazın bilgisi ve müşteri numarası ile birlikte size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize yazılı başvuru yapabilirsiniz.

    Aldığım hizmet kalitesinden memnun değilim. Ne yapabilirim?

    Online Hizmetler Merkezimizde yer alan İtiraz ve Şikayet Başvurusu formu üzerinden, 444 4 372 numaralı Çağrı Merkezimizi arayarak veya size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize başvuruda bulunarak bilgilerinizi güncelleyebilirsiniz.

    İstek ve öneri iletmek istiyorum. Ne yapabilirim?

    Online Hizmetler Merkezimizde yer alan İtiraz ve Şikayet Başvurusu formu üzerinden, 444 4 372 numaralı Çağrı Merkezimizi arayarak veya size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize başvuruda bulunarak bilgilerinizi güncelleyebilirsiniz.

    Bulunduğum yere en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezi nerededir?

    Size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimizin bilgilerine ulaşmak için buraya tıklayın.

    Nasıl bir tedarikçi ile çalışmalıyım?

    Elektrik enerjisi gündelik yaşamın devamı açısından herkes için büyük bir öneme sahiptir. Tedarikçinin güçlü bir finansal yapıya, ihtiyaçlarınıza cevap verebilecek organizasyona ve otomasyon altyapısına, tükettiğiniz elektriği üretebilecek veya tedarik edebilecek varlık ve kaynaklara sahip olması büyük bir önem arz etmektedir.

     Ayrıca konusunda uzman olması, tarafınıza sağlayacağı hizmetin uzun dönemli sürekliliği, tarafınıza sunulan finansal ve sözleşme şartlarına uyum göstermesi ve kendisine her zaman ulaşılabilir olmak memnuniyetiniz açısından vazgeçilmezdir.

    Tüm bu şartları birleştirdiğimizde tedarikçinizin bilinen ve güçlü bir marka olması tedarikçi seçiminin en önemli unsurudur. Yukarıda belirtilen tüm unsurlar dikkate alındığında Enerjisa, elektrik enerjisi konusundaki uzmanlığı ve güvenilirliği ile tüm serbest tüketiciler için en doğru tedarikçi konumundadır.

Arıza ve Kesinti
  • Sayacım arızalandı. Ne yapmalıyım?

    Online Hizmetler Merkezimizde yer alan İstek ve Önerilerim menülerinden, ALO 186 Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş. Çağrı merkezini arayarak veya size en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize başvuruda bulunarak sayaç arızanızı bildirebilirsiniz.

    Arıza / kesinti ile ilgili ihbarımı nasıl iletebilirim?

    Online Hizmetler Merkezimizde yer alan istek ve Önerilerim menülerinden başvuruda bulunarak, ALO 186 veya bulunduğunuz bölgedeki Dağıtım şirketine arıza/kesinti ihbarınızı iletebilirsiniz.

    Borcumdan dolayı elektriğim kesildi. Ne yapabilirim?

    Elektrik fatura borcunuzun tamamını Ödeme Kanallarımızdan herhangi biri ile ödemeniz halinde elektriğiniz açılacaktır.

    Planlı kesintileri nasıl öğrenebilirim?

    Online Hizmetler Merkezimizde yer alan İstek ve Önerilerim menülerinden veya ALO 186 numaralı Çağrı Merkezini arayarak geçmiş ve gelecek programlı çalışmaları takip edebilirsiniz.

Teknik Bilgiler
  • Faturadaki yuvarlama farkı bedeli nedir?

    Fatura tutarının kuruş hanesinin 0,5’in üstünde olması halinde yukarı, 0,5’in altında olması halinde aşağıya yuvarlanarak tutara eşitlenmesidir.

    Yuvarlanan fark bir sonraki faturanıza (–) veya (+) değer olarak yansıtılmaktadır.

    Kayıp-Kaçak bedeli nedir, neden ödüyorum?

    Kayıp-Kaçak Bedelini ve 4628 sayılı kanun doğrultusunda Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunca onaylanan tarifelerin hüküm ve şartlarını şirketimiz uygulamak zorundadır.

    Elektrik piyasasında faaliyet gösteren perakende satış lisansı sahibi dağıtım şirketlerinin kullanıcılarına yansıtabilecekleri tarifeler, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (“EPDK”) tarafından belirlenmektedir. Bu kapsamda, başta 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu olmak üzere, Elektrik Piyasası Tarifeler Yönetmeliği, diğer tarife tebliğleri ve Elektrik Piyasasında Gelir ve Tarife Düzenlenmesi kapsamında Düzenlemeye Tabi Unsurlar ve Raporlamaya İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ hükümleri dikkate alınmaktadır.

    Elektrik Piyasası Kanunu’nun geçici 9. maddesinde belirtilen ve 31.12.2012 tarihinde sona erecek geçiş döneminde düzenlemeye tâbi tarifeler üzerinden elektrik enerjisi satın alan tüketicileri, dağıtım bölgeleri arası maliyet farklılıkları nedeniyle var olan fiyat farklılıklarından kısmen veya tamamen koruyacak şekilde tesis edilmiş fiyat eşitleme mekanizması uygulanır. Bu sistemde, bölge farkı gözetilmeksizin serbest olmayan tüm tüketicilere, bölgelerindeki kayıp/kaçak oranı dikkate alınmaksızın ulusal olarak belirlenen oranlar uygulanmaktadır. Böylece fiyat eşitleme mekanizmasının geçerli olduğu bu süre boyunca tüketici/kullanıcıların bölge dinamiklerinden oluşabilecek fiyat eşitsizliklerinden zarar görmemeleri temin edilmektedir.

    Tarife usul ve esaslarına göre; tedarikçisini seçme hakkını haiz olan ve olmayan tüm tüketicilere abone grupları ve/veya gerilim seviyeleri bazında ayrı ayrı olmak üzere birim tüketim başına kayıp-kaçak enerji bedeli yansıtılmaktadır. Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’nun 28.12.2010 tarihli Kurul Kararları ile 01.01.2011 tarihinden itibaren önceki yıllarda perakende satış tarifesi(fiyatı) içinde yer alan kayıp-kaçak enerji bedeli, herhangi bir değişiklik olmaksızın elektrik tüketim faturalarında ayrı bir kalem olarak yerini almıştır.

    Elektrik Piyasası Kanununun Tarifeler ve Tüketicilerin Desteklenmesi başlıklı 13'üncü maddenin 1-(a) bendinde: “Kurul onaylı tarifelerin hüküm ve şartları, bu tarifelere tabi olan tüm gerçek ve tüzel kişileri bağlar. Bir gerçek veya tüzel kişinin tabi olduğu tarifede öngörülen ödemelerden herhangi birisini yapmaması halinde, söz konusu hizmetin durdurulmasını da içeren usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.” denilerek, tarifeleri uygulayan dağıtım şirketlerinin hüküm ve şartlara uymaması veya tüketicilerin tarifelerde öngörülen ödemeleri yapmaması halindeki uygulamalar da kanunla belirlenmiştir.

     

     

    Elektrik birim fiyatları ve zam oranları kim tarafından belirlenmektedir?

    Serbest tüketici olarak elektrik satın alan müşterilerimiz herhangi bir düzenleyici işleme tabi olmayan avantajlı fiyatlarımızdan yararlanmaktadır.

    Henüz serbest tüketici limitini aşmamış müşterilerimizin tüketimleri ise EPDK tarafından yayımlanan perakende satış tarifesi üzerinden hesaplanmaktadır.

    Elektrik birim fiyatları ile ilgili EPDK Elektrik Piyasası tarifelerini incelemek için tıklayın.

    Elektronik sayaç ile mekanik sayaç arasındaki fark nedir?

    Elektronik sayaç üç zamanlı ölçüm yapabilmektedir.

    Üç zamanlı ölçüm aralıkları:

    06:00 – 17:00 Gündüz

    17:00 – 22:00 Puant

    22:00 – 06:00 Gece

    - Tüketimlerinizi, düşük tarife olan geceye kaydırdığınız zaman, ucuz tarifeden yararlanma şansınız bulunmaktadır. Fakat mekanik sayaçta bu opsiyon bulunmamaktadır.

    - Elektronik sayaçlar hafızalarında 1 senelik tüketim bilgilerini tutabilmektedir. Herhangi bir problem durumunda elinizde bir veri olacaktır. Fakat, mekanik sayaçta böyle bir özellik bulunmamaktadır.

    - Elektronik sayacın amperaj aralıkları fazla olduğu için, kısa sürede yanma riski bulunmamaktadır.

    - Elektronik sayaçların garantileri 3-5 sene arası değişmektedir.

    - Haberleşme modülü olan elektronik sayaçlar, uzaktan okumaya olanak sağlamaktadır.

    Akıllı / elektronik sayaç kullanarak tasarruf edebilir miyim?

    Akıllı / elektronik sayaç kullanarak enerji tasarrufu yapabilirsiniz.

    Akıllı sayaçların diğer sayaçlara göre iki farkı bulunmaktadır.

    Birincisi; saatin ekranı, isminden de anlaşılabileceği gibi elektroniktir.

    İkincisi ise; bu sayaçlar,günün farklı saatlerinde ne kadar elektrik enerjisi kullanıldığının kaydını tutmaktadır.

    T1: (06:00 - 17:00) arası gündüz, normal tarife; mekanik sayaçlarda hesaplanan toplam tüketime uygulanan fiyat uygulanır.

    T2: (17:00 - 22:00) arası puant pahalı tarife; mekanik sayaçlarda hesaplanan toplam tüketime uygulanan fiyatın 1.5 katı uygulanır.

    T3: (22:00 - 06:00) arası gece ucuz tarife; mekanik sayaçlarda hesaplanan toplam tüketime uygulanan fiyatın yarısı uygulanır.

    Kullanım alışkanlıklarına göre, tarifenizi seçerek tek zamanlı veya çok zamanlı faturalama seçeneklerinden faydalanıp tasarruf yapabilirsiniz. Eğer kullandığınız akıllı bir sayaç ise, faturanızda sabah, akşam ve gece saatleri olmak üzere tüketiminiz üç aşamaya ayrılmış olarak kaydedilir. Gündüz normal tarife, puant (akşam) pahalı tarife (%50), gece ise ucuz tarife (%50) olarak belirlenmiştir.

    Burada dikkat edilmesi gereken, özellikle fazla enerji harcayan elektrikli cihazların saat 22:00’dan sonra kullanılması gerektiğidir. Eğer buna dikkat edilmezse akıllı sayaçlar diğer sayaçlara göre daha fazla fatura ödemenize sebep olabilir.

    Eğer elektronik sayacınız varsa ve çok zamanlı tarifeye geçmek istiyorsanız, Online Hizmetler Merkezimizden Sözleşme İşlemlerim/Tarife Değişikliği menüsünden veya Enerjisa Elektrik Perakende Satış A.Ş.’ye yazılı olarak başvuruda bulunabilirsiniz.

    Herhangi bir talepte bulunmadığınızda, normal tarife uygulanmaktadır.

    Ne kadar güvence bedeli ödemem gerekir?

    Güvence bedeli, EPDK Kurul onayı ile yürürlüğe giren birim fiyat ve tesisatın bağlantı gücünün çarpımı sonucunda hesaplanır. Hesaplanan bu bedelin sözleşme başvurusu sonrasında ödenmesi gerekmektedir.

    Faturamda yer alan bedeller (KK Bedeli, Dağıtım Bedeli, İletim Bedeli, TRT Payı, BTV) ne anlama geliyor?

    KK Bedeli: EPDK’nın almış olduğu Kurul Kararı’na istinaden önceki yıllarda perakende satış tarifesi içinde yer alan kayıp-kaçak  enerji bedeli, herhangi bir değişiklik olmaksızın elektrik tüketim faturalarında ayrı bir kalem olarak yerini almıştır. Tarife usul ve esaslarına göre tedarikçisini seçme hakkına haiz olan ve olmayan tüm tüketicilere kayıp-kaçak enerji bedeli yansıtılmaktadır.

    Dağıtım Bedeli: Tek veya çift terimli tarife sınıfına tabi abonelere kwh bazında uygulanan birim bedeldir. Dağıtım lisansı sahibi şirketler için gelir tavanı şeklinde belirlenen fiyat, dağıtım sistemini kullanan tüm tüketiciler için birim bedele dönüştürülmek suretiyle tüketimle çarpılmakta ve faturaya yansıtılmaktadır.

    İletim Bedeli: Bu bedel, iletim sistemi kullanımı nedeniyle dağıtım bölgesindeki tüm tüketicilere yansıtılmak üzere dağıtım şirketlerine fatura edilmektedir. İletim sistemi kullanım bedelinin tahsilinde, dağıtım şirketi aracılık etmekte ve kullanıcılarından tahsil ettiği bedeli TEİAŞ’a aktarmaktadır.

    Perakende Satış Hizmeti: Perakende Satış lisansı sahibi dağıtım şirketi tarafından, bölgesinde bulunan serbest ve serbest olmayan tüketicilerin sayaçlarının okunması, tüketimlerinin faturalanması ile Müşteri Hizmetleri Merkezlerinde gerçekleştirilen hizmetlere ilişkin tüketim faturalarında yer alan PSH bölümünde gösterilerek tüketiciden tahsil edilmektedir.

    Enerji Fonu: 28.05.1986 tarih ve 3291 sayılı Kanunun Ek 2 maddesinde: “ Nihai tüketiciye elektrik enerjisi satışı yapan lisans sahibi tüzel kişilerin sektör altyapı giderlerine katkı paylarını, bunların enerji satış tarifelerinin % 10'unu geçmeyecek şekilde tespite, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı yetkilidir. (Ek cümleler: 09.07.2008-5784/13 md.) Nihai tüketiciye elektrik enerjisi satışı yapan lisans sahibi tüzel kişilerin sektör altyapı giderlerine katkı payı, iletim, dağıtım ve perakende satış hizmetlerine ilişkin bedeller hariç olmak üzere belirlenir. Tedarikçiler bu bedeli faturalarında ayrıca gösterir ve tahakkuku takip eden ikinci ayın yirmisinde Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına intikal ettirirler. “Organize sanayi bölgeleri tüzel kişilikleri, serbest tüketici olarak tedarikçilerden katılımcıları için temin ettikleri enerjiye ilişkin olarak ayrıca katkı payı yatırmaz.”  hükmü  uyarınca Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı’nın Şirketimize muhatap 11.01.2005 tarih ve 553 sayılı yazısında 3291 sayılı kanunun Ek 2 maddesi ile kendilerine verilen yetkiye istinaden fon katkı paylarının gönderilmesi istenilmiştir. Bu bedel faturalarda gösterilerek,  tahakkuku takip eden ikinci ayın yirmisinde Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına intikal ettirilmektedir.

     

    TRT Payı: 04.12.1984 tarihli ve 3093 sayılı Türkiye Radyo-Televizyon Gelirleri Kanunu’nun 5784 sayılı Kanunu’nun 11. Maddesi ile değişik 4. Maddesinin (c) bendinde: “04.12.1984 tarih ve 3093 sayılı Türkiye Radyo-Televizyon Gelirleri Kanunu’nun 4. Maddesinin (c) bendinde: “Nihai tüketiciye elektrik enerjisi satışı yapan lisans sahibi tüzel kişiler, iletim, dağıtım ve perakende satış hizmetlerine ilişkin bedeller hariç olmak üzere, elektrik enerjisi satış bedelinin yüzde ikisi tutarındaki payı (Katma Değer Vergisi, diğer vergiler, fon ve paylar ile benzeri kesintiler hariç) faturalarında ayrıca gösterir ve bu kapsamdaki bedelleri Türkiye Radyo-Televizyon Kurumuna intikal ettirirler. Organize sanayi bölgeleri tüzel kişilikleri, serbest tüketici olarak tedarikçilerden katılımcıları için temin ettikleri enerjiye ilişkin olarak Türkiye Radyo-Televizyon Kurumuna ayrıca pay yatırmaz.” hükmü uyarınca TRT Payı elektrik faturalarında ayrıca gösterilerek nihai tüketiciden tahsil edilmekte ve TRT Kurumu’na aktarılmaktadır.

    Güç Bedeli ve Güç Aşım bedeli nedir?

    Güç Bedeli: OG seviyesinden bağlı olup, Çift Terimli Tarife sınıfına tabi sanayi abonelerinden bağlantı anlaşması veya sözleşmesinde belirtilen güç üzerinden aylık olarak alınan kw birim bedelidir. Güç Aşım Bedeli: OG seviyesinden bağlı olup, Çift Terimli Tarife sınıfına tabi sanayi abonelerinin bağlantı anlaşması veya sözleşmesinde belirtilen gücü aşmaları halinde, aşılan güç miktarı üzerinden aylık olarak alınan kW birim bedelidir.